Iemand die je begrijpt

Bij de geheugenpoli van het ziekenhuis vroegen ze of ik een casemanager fijn zou vinden. Ik had eerst even tijd nodig om te verwerken dat ik op jonge leeftijd dementie heb. Gelukkig hoefde ik niet direct te beslissen, dus heb ik er een tijdje over nagedacht en veel gepraat met mijn man. Het leek ons prettig om een vaste professional als contactpersoon te hebben waar je met al je vragen terecht kan. Kort nadat de geheugenpoli mij aan Nina van Beter Thuis Wonen had gekoppeld, hadden we een kennismakingsgesprek.

Van tevoren wist ik niet wat ik moest verwachten. De eerste kennismaking bracht veel duidelijkheid. Nina heeft geduldig verteld waar ze ons bij kan ondersteunen. Voorop staat dat wij aangeven wanneer we ondersteuning nodig hebben. We hebben geen vaste afspraken wanneer Nina langs komt. Dat kan ik helemaal zelf aangeven. Als ik of mijn familie ergens mee zit of ik heb een vraag, dan bel ik haar en maken we een afspraak als dat nodig is.

Mijn hart luchten
Het fijnste aan de ondersteuning van Nina is dat ik mijn hart kan luchten. Weinig mensen snappen echt wat ik doormaak. Daar kan ik goed over praten met haar. Nadat we even hebben gepraat voel ik me weer rustiger.
Ook heeft ze contact met verschillende instanties om dingen voor ons te regelen. Dat geregel kan ik er op dit moment niet bij hebben. Mijn hoofd zit al vol genoeg met emoties.

Wij hebben er veel baat bij dat we iemand kennen die veel kennis heeft over dementie en die we altijd mogen bellen. In deze onzekere tijd waar je eigenlijk alles opnieuw moet uitvinden staat één ding in ieder geval vast, we kunnen rekenen op de ondersteuning van Beter Thuis Wonen.

De namen zijn fictief.