In ‘Ontdek Beter Thuis Wonen’ delen we de inspirerende verhalen en ervaringen van onze collega’s bij Beter Thuis Wonen. We nemen een kijkje achter de schermen bij de verschillende functies binnen de organisatie. In dit artikel geven we het woord aan Bo! Zij werkt als wijkverpleegkundige bij Beter Thuis Wonen.
Als toegewijde wijkverpleegkundige maakt Bo sinds juli onderdeel uit van team Hoogeveen. Hiervoor was zij zo’n 1,5 jaar als leerling wijkverpleegkundige werkzaam binnen dit team. Bo maakte een bewuste keuze om in de wijkverpleging aan de slag te gaan. Zo vertelt zij: “Tijdens mijn stages op het hbo werd mij duidelijk dat vooral het sociale aspect mij erg aantrekt. In het ziekenhuis bijvoorbeeld lag veel meer de nadruk op het lichamelijke/medische aspect en was er (te) weinig aandacht voor het sociale aspect. Ik kwam er toen achter dat de wijkverpleging veel meer bij mij paste, daar wordt naar mijns inziens breder naar de mens gekeken op meerdere gebieden.”
Kwaliteit en continuïteit van zorg
De grootste verantwoordelijkheid die je als wijkverpleegkundige hebt gaat met name om de kwaliteit en continuïteit van zorg. Is de kwaliteit van zorg bij de cliënten goed? Sluit dit aan bij de wensen en behoeften van de cliënten en verloopt de zorg die gegeven wordt aan onze cliënten soepel? “Als wijkverpleegkundige monitor ik met name hoe het met de cliënten gaat. Ik vind het daarom belangrijk dat ik zelf ook op route ga, waardoor ik de cliënt zie en dus weet hoe het met de cliënt gaat. Tevens heb ik als wijkverpleegkundige een regiefunctie, dit houdt in dat ik indien nodig contact zoek met onze casemanager dementie, de ambulante begeleiding en met de huisarts van de cliënt. Ik zorg ervoor dat al deze disciplines in contact staan met elkaar”, vertelt Bo over haar werk als wijkverpleegkundige.
Ze vervolgt: “De insteek van het samenwerken met deze verschillende disciplines en het gebruiken van elkaars expertise is het leveren van goede zorg aan de cliënt. Als er een nieuwe zorgaanvraag komt ga ik op intake en inventariseer ik de zorgvraag. Ik verzamel belangrijke informatie welke ik in het dossier vast kan leggen, zodat er een volledig beeld van de cliënt is. Nadien maak ik een zorgplan waarin staat welke zorg we aan de cliënt geven en hoe we dit doen. Daarnaast vraag ik in bepaalde situaties een indicatie aan, bijvoorbeeld een Wet Langdurige Zorg indicatie of een Persoonsgebonden budget. Ook help ik familie bij bijvoorbeeld het aanvragen van personenalarmering.”
Uitdagingen in de zorg
Voor Bo is het regelen van complexe zorgvragen een uitdaging die ze met vastberadenheid omarmt. “Bij complexe zorgvragen moet ik veel regelen om de kwaliteit van zorg te waarborgen. Wat is de zorgvraag, wat ben ik hiervoor nodig, bij wie moet ik zijn en hoe ga ik dit regelen? Maar ook, kunnen wij als team deze zorg leveren en wat zijn wij hiervoor nodig? Denk bijvoorbeeld aan het verlenen van palliatieve zorg of complexe verpleegtechnische handelingen welke voorheen standaard door het Ambulant Verpleegtechnisch Team werden uitgevoerd”, vertelt ze.
Zelfredzaamheid cliënten
Elke cliënt heeft zijn/haar eigen specifieke behoeften en wensen qua ondersteuning. Meestal gaat het om een passende daginvulling en hoe de zelfredzaamheid kan worden bevorderd. Bo vertelt: “Veel cliënten vermaken zich prima alleen, hebben veel te doen en hebben een groot sociaal netwerk om zich heen. Anderen hebben dit niet, met deze cliënten kijk ik dan waar zij behoefte aan hebben. Denk aan dagbesteding of ambulante begeleiding wat wij ook leveren binnen de organisatie.”
“Wanneer cliënten bijvoorbeeld steunkousen dragen kijk ik of zij zelfredzaam kunnen worden met betrekking tot het aan- en uittrekken van deze steunkousen. Ik zet passende hulpmiddelen in en kijk of zij hiermee overweg kunnen. Dit maakt de cliënten onafhankelijker en zelfredzamer. Tevens groeit hierdoor vaak het zelfvertrouwen van de cliënt. Ook kijk ik naar de veiligheid. Kan een cliënt nog veilig thuis wonen? Lukt het de cliënt nog om zelfstandig thuis te blijven wonen of is een verhuizing naar bijvoorbeeld een verzorgingshuis noodzakelijk?”, vervolgt Bo.
Voldoening uit het werk halen
Werken bij Beter Thuis Wonen spreekt Bo erg aan, omdat de organisatie de integrale benadering van de cliënt ook heel belangrijk vindt. Oftewel het breder kijken naar de mens. Daarnaast vindt zij het heel mooi wanneer cliënten zich kwetsbaar en open opstellen en haar het vertrouwen geven. “Soms heb ik gesprekken met cliënten die heel persoonlijk zijn, ik voel me dan vereerd dat ze dit met mij willen delen. Dichterbij een mens kun je niet staan in dit vakgebied, ik zou ook niet anders meer willen. Wat ik fijn vind is dat cliënten mij als wijkverpleegkundige weten te vinden als ze ergens mee zitten of behoefte hebben aan een luisterend oor. Wanneer ze nadien aangeven dit als prettig ervaren te hebben geeft mij dit veel voldoening.”
Jouw toekomst als wijkverpleegkundige
Om succesvol te zijn als wijkverpleegkundige zijn een aantal vaardigheden belangrijk om te hebben. Zo is het belangrijk om geduldig te zijn, respect te hebben, je hoofd koel te houden en dat je je grenzen aan kan geven. “Ook sociaal, open en empathisch zijn naar zowel je cliënten als collega’s is belangrijk. Je moet het toch samen met je cliënten en collega’s doen”, vult Bo aan.
Voor geïnteresseerden in een carrière als wijkverpleegkundige bij Beter Thuis Wonen heeft Bo het volgende advies: “Loop mee met een wijkverpleegkundige en ontdek/ervaar hoe het werk van een wijkverpleegkundige binnen Beter Thuis Wonen eruit ziet. Door mee te lopen heb je meestal direct door of het bij je past en of je de juiste eigenschappen beheerst die je moet hebben als wijkverpleegkundige. En, wij als wijkverpleegkundigen van Beter Thuis Wonen vinden het super leuk om iemand mee te hebben/enthousiast te maken voor dit vak! Als wijkverpleegkundige ben je onmisbaar en zeer waardevol in de zorg.”
Om meer te weten te komen over de diverse mogelijkheden neem een kijkje op werkenbijbeterthuiswonen.nl. Wie weet begint jouw volgende avontuur ook bij Beter Thuis Wonen!